Svar: 6 måneder og afviser skemad

5. december 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lidt mindre trætte mor :)

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det er gået godt med at gå over til flaske. Det lyder som om, at det fungerer langt bedre for jer begge, og det er super godt!

Det lyder også som om, at din dreng er begyndt med skemaden på det helt rigtige tidspunkt. Han er tydeligt interesseret og har spist rigtig godt, og han virker stadig interesseret i mad, vil gerne have noget i hånden - hvilket du skal sørge for at udnytte, men interessen for mos og grød lyder til at være faldet lidt... Jeg tænker, at det både kan handle om, at han sandsynligvis indtager større mængder mælk nu, fordi han får flaske, og at det derfor godt kan være en idé at du skruer en lille smule ned for mælkeindtaget på visse tidspunkter, så han får f.eks. 150 ml der og så giver ham 200 ml på andre tidspunkter, hvor det gerne må mætte lidt mere. Jeg tænker også, at han måske er lidt træt af grød og mos, fordi variationen ikke er så stor, men det er der mulighed for nu, hvor han er 6 måneder, og det skal du også udnytte....

Det vil være rigtig godt, at du giver ham forskellige typer grød - han må få det hele og kan derfor også begynde at få f.eks. havregrød og øllebrød, som han måske vil synes om. Han må også få alle slags grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til ham af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder at hvis du laver en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en stor del af suppen, så må han gerne få det, men så skal der går ca 14 dage inden han tilbydes noget lignende igen. Du må også meget gerne give ham bagte kartofler, rodfrugter og lignende fra ovnen - han vil elske at sidde med disse i hånden og gumle og gnaske selv.

Han kan også tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde f.eks. appelsinbåde eller lignende. Pas på med hårde æblebåde, som let knækker, og han må heller ikke få rå gulerod. Han må også meget gerne sidde med kogte grøntsagsbuketter i hånden og det vil være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med lidt mad i hånden, som han kan sidde og sutte og gumle på - og så følge efter med lidt på en ske. Det at sidde med mad i hånden vil hjælpe ham til at finde ud af, at det er spisetid og dermed gøre ham mere klar til skemaden efterfølgende.

Mit forslag ...

Annonce

... til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, og som det kan se ud til et barn på 6 måneder, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske (100-150 ml) og sover videre

Morgen 7-7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.

Formiddag 8.30-8.45: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske (drikker måske 100-150 ml) og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Ristede rugbrødsstænger, agurk eller lignende i hånden. Tilbydes lidt øllebrød eller lidt grøntsagsmos - og der begyndes stille og roligt med kød og fisk i mosen. Vand af kop.

Flaske (drikker måske 150-200 ml) og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos af en ske og vand af kop.

Flaske (100-150 ml) og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Agurk, ristede rugbrødsstænger, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende og du følger efter med lidt grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød eller fisk, vand af kop.

Flaske (150-200 ml) og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er

Sen aften 23-24: Drømmeflaske (200 ml) og sover videre

Begynder stille og roligt at kunne sove uden mælk om natten. Det vil sige, at han kan sove 5-6 timer uden mælk/flaske. Det kan være fra f.eks. 23.30 til 05. Mange børn tager dog deres lange søvnstræk om aftenen, så de 5-6 timer kan også ligge fra f.eks. 20 til 02 og det er også helt i orden :)

Sæt ham i den høje stol, når han skal have skemad og sæt dig foran ham, så han kan spejle sig i dig - det lyder det også som om, at du gør. Prøv også nogle gange at bruge f.eks. agurk eller ristede rugbrødsbjælker som en ske, så han får det dyppet i grød og mos og på den måde kan sidde og sutte og smaske og få lidt smag for skemaden igen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og mad", som guider igennem fra 4-18 måneder og hvor du finder opskrifter, dagsplaner osv. :)

Det gennemsnitligsøvnbehov vil være ca 14.5 time i døgnet, så vi kan godt være enige om, at 12 timer lyder til at være for lidt... vær dog opmærksom på, om jeres dreng nogle gange powernapper undervejs i sin spisning.. det kunne godt være derfor, at det tager 40 minutter for ham at tømme en flaske.. altså at han simpelthen småsover lidt undervejs... :) Rytmen du sender virker alderssvarende - jf. mine få tilrettelser - og hvis du følger dette, så giver du ham mulighed for at få den søvn, som han umiddelbart har behov for :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit!

- og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi